Tuesday, March 31, 2009

World-Class Parliamentary answers

Let’s look at my parliamentary question to the Minister of Housing & Local Government and the reply I got:

“Lim Lip Eng (Segambut) minta Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan menyatakan apakah garis panduan secara terperinci yang ditetapkan oleh Kerajaan Persekutuan dalam perihal industri papan iklan besar mengikut dasar ketinggian, lokasi, saiz, struktur, jenis tiang berkembar (twin pole) atau jenis tiga tiang (tripole) dan sebagainya?
Jawapan daripada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT): Untuk makluman Ahli Yang Berhormat, KPKT melalui Jabatan Perancangan Bandar dan Desa telah mengeluarkan “Garis Panduan Papan Iklan Luar” untuk diterima pakai oleh semua Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) secara seragam di Semenanjung Malaysia. Antara lain, garis panduan ini mengandungi kawalan ke atas perkara – perkara seperti ketinggian, lokasi dan saiz papan iklan luar. Bagi struktur pula, kawalan yang dikenakan adalah supaya bahan papan iklan yang digunakan adalah dari bahan yang tahan lama, tidak berkarat dan mampu menampung wind load seperti yang ditentukan oleh Pihak Berkuasa Jalan yang berkenaan iaitu Lembaga Lebuhraya Malaysia, Jabatan Kerja Raya dan PBT. Garis panduan juga memerlukan supaya struktur papan iklan didirikan di atas maksimum tiga tiang dan bukan di dalam bentuk kerangka yang boleh menyumbang kepada kemerosotan visual persekitaran.”

Read & judge for yourself, this is the standard “brush-aside” answer the opposition MP will usually get in Parliament. I asked for detailed guidelines in putting up giant billboards but the Minister basically just replied yes they have such guidelines without providing much details. I asked the question because market source told me there is no clear guideline imposed by the authorities. If MPs can’t even get answers in parliament, how in Malaysia the people are to channel their enquiries and opinions to the government. Should this attitude continues, we shall go on chasing the world-class parliament dream.

Lim Lip Eng

No comments: